7.1.12

Skardlitinden (857moh) - Breivikeidets skjulte perler frister med bratte og fine renner....

Solo på tur i dag og lysten til å utforske nytt terreng. Mange ganger har jeg sett på Skardlitindens (857moh) østrenne som er godt synlig fra bilveien til Breivikeidet. Rennen er relativt bratt og rasutsatt, så her må det ventes på de rette forholdene. I dag følte jeg at tiden var moden for en kjap tur dit, ikke minst fordi føreforholdene andre plasser uansett ikke var særlig fristende .....
Jeg hadde ikke særlig høye forventninger når det gjelder føreforholdene etter veldig mye vind siste uke. Tok likevel i håp om litt grei snø i rennen de brede skiene og angret skikkelig på det. Skare, vindskare, sastrugi, kartongsnø, kort sagt mye lettere å kjøre med litt smalere ski....Uansett var turopplevelsen bra! Alltid fint med noen nye ruter og nye topper! Ca. 10 kuldegrader, lite vind. Godt nok med snø for å unngå riper i sålene også. Og: rennen er definitivt verdt turen! Så dette var ikke min siste tur på denne toppen!


Skardlitinden (857moh) med rennen som jeg kjørte ned i dag.....


Rennen, sett på tur opp Storfjellet (1089moh): bildet er tatt i fjor vinter...


Skardlitinden (857moh) og rennen, sett på tur opp Storfjellet (1089moh) i fjor vinter....


Noen reinsdyr på toppen på jakt etter mat....


Rennen ned.....


Utsikt tilbake på tur ned: dette er den smale og bratte pasasjen som du må ta, hvis du vi kjøre i rennen helt fra starten...


Dette er ruten som jeg tok. Parkeringsplass ved vegen. Derfra følger man en skogsbilveg til Russevankelva er krysset. Så går det gjennom myr og glissent skog rett mot Russevankskaret. Jeg gikk opp den slake ruten fra nordvest i dag, helt greit å gå på ski her. Turen opp er ikke rasutsatt i det hele tatt (med mindre at det er risiko for fjernutløst ras fra Skardlitindens bratte fjellsider...). På turen ned frister den bratte og rasutsatte østrenna. Bratheten ligger mellom 30 og 35 grader, der hvor man kjører. Men fjellsidene rundt er i hvert fall oppimot 40 grader bratt. Så en god skredvurdering er en klar forutsetning før du hiver deg ned her midt på vinteren! Jeg kjørte første stykket ned på østryggen i dag før jeg svingte ned i selve rennen. I utgangspunktet er det også mulig å kjøre i rennen helt fra starten, men i så fall er det en kort og veldig smal pasagje på kanskje 40 grader som vil kjøres ned (fint ved de rette snøforholdene...).


Ca. 45 min kjøring fra Tromsø.....