8.1.12

Kvannfjellet (1011 moh) på Malangenhalvøya: fjelltopp med mange mulige rutevarianter.....

Fortsatt lite snø nesten overalt, så ikke lett å velge rett turmål. Uansett skal jeg være turleder på en FSG-tur til Kvannfjellet om en drøy måned. Altså en god anledning til å se litt nærmere på dette fjellet i dag, ettersom jeg faktisk aldri har vært der før. Jeg hadde nok ikke regnet med mye pudder på Malangenhalvøya og valgt litt smalere ski i dag. Dette valget viste seg å være rett. Det var gjennomgående et hardt, men relativt jevn og således godt kjørbart skarelag. Skiføre helt fra starten, men klokt rutevalg var forutsetningen, ellers måtte man ta av skiene inimellom. Men dette fikk vi altså til og jeg fulgte på tur opp og ned fortrinnsvis naturlige renneformasjoner...

Godt vær med fint mørketidslys, noen tåkeskyer på toppen. Ca. 10 kuldegrader ved turstart, lite vind. Jeg tok det rolig i dag og brukte ca. 2:30 timer på de 850 høydemeter opp og ned....


Glissent skog i starten. Dagene blir lysere etter hvert....


fort kommer man over skogsgrensen....


litt marginalt med snø, hvis man ikke velger optimal rute....


Rennen som jeg fulgte opp....


Toppvarden.....


utsikt fra siste bakke på vei mot toppen....lenger oppe var det noen tåkeskyer i dag....


Jeg parkerte ved snuplassen i slutten av veien til Fjellskardalen. Glissent skog i starten, deretter åpent pg oversiktlig terreng. Mange mulige rutealternativer med ulik helling, jeg har tegnet inn ruten som jeg har gått, dessuten noen alternativer som jeg har sett på, men det finnes helt sikkert flere....ved klokt rutevalg kan man gjennomgående holde seg under 30 grader, men det er mye mikroterreng og alternative ruter på Kvannfjellet, så man kan også fort få det brattere enn 30 grader, hvis man vil. Turen har i alt 850 høydemeter, den er altså veldig overkommelig.


Ca. 75 km bilkjøring fra Tromsø, man bruker ca. 1:15 timer....Ryaforbindelsen koster 100 NOK en vei og man slipper altså ventetiden på fergen nå....