11.5.11

Store Russetinden (1405moh): solokveldstur på meget fin skitopp innerst i Balsfjorden.....

Må nok innrømme at jeg også stortrives med noen soloturer fra tid til annen, dette er en meget god anledning til å roe litt ned og samle sine tanker...
Nå er store Russetinden ikke akkurat kveldsturklassikeren med sine 1400 høydemeter, men likevel frister det jo fra tid til annen også med noen nye utfordringer og nye topper. Etter en times bilkjøring fra Tromsø ble bilen parkert på gamle E6. De første 120 høydemeter opp var det barmark og skibæring, men så grei skiføre. Trengte bare skarejern inimellom, ingenbehov for stegjern og isøks i dag. Fin kveldslys og kveldssol her, siden fjellsidene viser mot nord og vest....det viste seg likevel å være et klokt valg at jeg hadde funnet frem litt smalere ski i dag siden det var skare opp til 900moh. Derfra grei føre med sløsj og antydet tilløp til gjennomslag...uansett gjør det ingenting med litt skare og hardere føreforhold hvis man velger rett ski. Med 80 mm i midten og fast hæl er det bare å gi full gass ved slike forhold også.....Etter 2:10 timer var jeg på toppen og hele turen opp og ned inklusiv pause var unnagjort etter 2:55 timer.....fantastisk fin vårskitur, anbefales!


store Russtinden ruver innerst i Balsfjorden og har fristet meg lenge på ski....


På vei opp mot Balsfjorden.....


fra toppen mot Nordkjosbotn.....


og nok en gang mot Balsfjorden....


med zoom på Senja.....


Tamokfjellene og indre Troms i kveldssola....


litt mer zoom på Tamok.....


Helt greit med småskiene i dag.....


Store Russetinden ruver over Balsfjorden og Nordkjosbotn og er godt synlig fra E6, noe som gjør at den frister skikkelig som topptur på ski....Jeg parkerte på gamle E6 litt etter Russelv. Nye E6 ble krysset gjennom tunnelen langs bekkedalen og så fulgte jeg østsiden av bekkedalen helt opp til rundt 800moh før jeg begynte å dreie mer mot øst. Så går det via en bred snørenne rett til toppen. I dag skibæreing til 120moh, ellers gikk jeg hele tur på ski. I tilfelle harde føreforhold kan det være tilrådelig med stegjern og isøks på topphenget. Terrenget har fra 400 moh flere korte avsnitt mellom 30-35 grader og så er hele topphenget over 400-500 høydemeter ca. 35 grader bratt. Så god vurdering av skredfare er viktig her. Jeg vil tro at turen i vårtida særlig er egnet etter lunsjen, siden du ikke har sol på topphenget ellers.....meget fin topptur, anbefales på det sterkeste....