12.5.11

Solotur i dag: først forsøk på store Blåmannen og så kosetur på store Hollenderen

Nok en dag på solotur....planen var i utgangspunktet Store Blåmannen (1044moh) på Kvaløya på ski, men til tross for tidlig turstart var snøen bløtt og gjennomvått....jeg hadde et visst håp om at det kunne bli hardere i høyden, men dette viste seg altså ikke til å stemme.....også topphenget var gjennomvått og med tanke på mulige våtte snøras som lett kan rive med en person anså jeg risikoen for å gå på toppen som altfor stor, siden konsekvensen kan være ganske alvorlig hvis man blir revet ned her.....snudde altså på ca. 850moh....ble noen mindre sløsjskred på tur ned, noen som jeg hadde regnet med, men dette understreker bare at avgjørelsen var rett. Møtte på tur ned to andre som ville seg prøve og anbefalte på det sterkeste å snu....

Fremdeles god tid til lunsjen da jeg var nede. Dro altså videre til Grøtfjorden og tok meg en kosetur på store Hollerenderen med vei opp via normalruten og tur ned via bretungen.....fine føreforhold på Kvaløyas "store kjøleskap", dette til gjengjeld til mislykket fremstøt mot store Blåmannen....satt lenge på toppen og koste meg i sola....fremdeles skiføre nesten helt til veien hvis du renner ned bretungen eller rennen mellom Hugin og Munin....holder nok ei stund fremover her....møtte 4 telemarkere på toppen, de så også ganske fornøyd ut....

i alt 1850 høydemeter i dag, fornøyd med dette....nå tar vi etter hvert sikte på storsamlingen i Lyngen!


Snøforholdene i renna mellom Hugin og Munin....


på tur opp via normalruta med utsikt mot Grøtfjord og Vengsøya....


På toppen: bakerst Senja, så Bremnestinden og Breitinden og så ennå nærmere Storstolpan til høyre....


litt mer zoom....


på tur ned langs bretungen.....