Dagens turmål var planlagt som rundtur med forbehold om værforholdene, siden gruppens meterologtjeneste Gjermund hadde snakket om polart lavtrykk og snøbygger utover dagen....men vi var heldiggriser nok en gang og det var fint vær foruten en kort periode på toppen av Store Hesten, hvor det var tettere skyer......ikke mer enn lett bris i dag heller og for å si det med Håvards ord: 80% pudderfaktor, vi fant altså en god del pudder i flere heng.....
Petter, Gerold, Tomas og Daniel på vei opp, nordrenna til store Hesten i bakgrunnen....
Roalden, også et mulig toppturmål.....
Segla til høyre på bildet, et toppturmål med spektakulær utsikt på fjorden og havet......
på tur opp, Litlehsten i bakgrunnen......
Store Hesten: glad gjeng på toppen....
nedover toppeggen: litt overskyet inimellom.....
Daniel har funnet noen pudderheng underveis.....
Petter i full fart.....
Tomas koser seg.......
Gerold i fin alpinstil......
Pause ved Litlehestvatnet med blikk mot store Hesten.....
Litlehesten: på fortoppen.....skarejernføre på topphenget i dag.....
Petter, Daniel og Gerold koser seg, mens Tomas og meg henter bilene.....
Turstart ved Svarthola, her er det brøytet parkeringsplass ved siden av veien. Turen opp til store Hesten er ikke særlig vanskelig, men man må ta hensyn til mikroterreng mellom lille Hestvatnet og toppryggen. Uansett er det flere pasajer oppimot 30 grader. Selve topprygg er litt utsatt og har en kort pasasje hvor det er smal. Hvis forholdene tillater dette, så er nordrenna ned et fint og bratt alternativ. Vi tok normalveien ned igjen i dag og traverserte lille Hestvatnet. Etter kos og middagslur i sola ble det skarejernføre opp til fortoppen av Litlehesten (660moh), ca. 30 grader bratt. Herfra gikk det ned igjen, nå til skardet mellom Litlehesten og P.585. Litt brattere innkjørsel ooppimot 35 grader i renna mot nedre Kvalvikvatnet og så fikk vi oss pow helt ned til veien...også her er godt rutevalg viktig, det er mye bratt mikroterreng, særlig lenger nord i renna! Ca. 1150hm i dag, vi brukte ca. 5 timer i rolig tempo og med mange diskusjoner rundt rutevalg.....