29.3.10

Vannøya: Toppturhelg 27.03.-28.03.10 med fantastisk vær, knallbra utsikt og til og med pudder på lørdag....

Vi var 4 stykker som  hadde lyst på toppturhelg på Vannøya. Toppturer på Vannøya betyr fantastisk utsikt mot Lyngen, Arnøya og Nordfugløya. Turene er som regel ikke så meget bratte og ikke minst kos og utsikt er meget viktig for en vellykket helg. Etter ca. 1 times kjøring fra Tromsø til Hansnes på Ringvassøya tok vi ferjen videre til Vannøya, slik at vi var klar for tur etter i alt rundt 2 timer....


Ragnhild, Åsa, Claudia og jeg hadde "basecamp" ved rorbuene i Valen som ligger rett ved Kristoffervalen på Vannøya. På lørdag var det deilig sol, nesten ingen vind, dessuten fersk og urørt pudder, da 3 av oss trakket spor fra fjærsteina langs Skjevikelva til Vannkista (947moh), mens Ragnhild holdt seg i fjærsteina. En lang og slak rute fører til topphenget som er litt brattere en 30 grader på de siste 150 høydemeter. Mye anledning til nistemat og mange kopper kaffe i sola ble det før vi nådde toppen....nedkjøringen var knallbra, nesten for mye pudder for denne helningen......fantastisk utsikt på havet i alle 4 himmelsretninger, dette er nok noe, som man ikke har så særlig ofte, selv om man er ganske bortskjemt her i Tromsfjellene....vi brukte i alt ca. 4: 30 timer....


Som ettermiddagstur dro jeg seinere alene fra fjærsteina ved rorbuene i Valen til en navnløs topp P.749 moh. Jeg hadde først tenkt meg en tur til Peppartindan (903moh). Men etter at jeg hadde kommet opp til Flyvatnet på litt mer enn 500 moh så jeg at Peppartindan med nye ski ikke var særlig attraktiv, topphenget var spikret med altfor  mange stein mellom snøflekkene (lyst på en fottur hadde jeg ikke heller).....Men P.749moh viste seg å være et fint alternativt toppturmål og jeg fikk meg fin nedkjøring i urørt pudder....jeg brukte i alt rundt 2 timer....ettermiddagen ga for øvrig anledning til å ta mange fine stemningsbilder fra Vannøya, Lyngen og Arnøya. Jeg har lagt ut en masse fine bilder på fotoalbumet mitt på Picasaweb.


Mye hyttekos og kjempebra middag ble det etterpå. Rorbuene står på pæler og sjøgangen gynget  oss i søvn slik at enkelte av oss nesten var sjøsyke ved forkostbordet neste morgenen. Dagens tur gikk så fra fjærsteinene ved Elvevoll i Hamrebukta opp til Mortenstinden (888moh). Vinden hadde desverre herjet litt ila. natta og så ble det "vindpudder" eller "platepudder" som vi kaller det i Alpene. En langstrakt og noenlunde jevn bakke fører helt til toppen, og selv om helningen byr på fin skikjøring kan det neppe være snakk om skredfare siden den alltid er under 30 grader. Bare synd at man blir litt glemsk etter fullførte 40 leveår, jeg glemte til å ta med platene som må fastes på bindingen under skoene for å ta seg ned på en trygg måte ved slike føreforhold, men vi klarte oss likevel ved å satse på gode skiferdigheter i steden for utstyr....igjen fantastisk utsikt på havet og omkringliggende øyer i alle 4 himmelsretninger, men litt mer vind på selve toppen i dag....vi brukte i alt ca. 3 timer, men vi tok det rolig....

Oppsummert kan en toppturhelg på Vannøya bare anbefales...men fint vær og utsikt bør du nesten ha, dette er på Vannøya like viktig som fin skikjøring! Et fjerde toppturmål som kan være interessant er øyas høyeste topp Vanntinden (1031moh). Den skal vi ta ved en seinere anledning. Takk for turen til Ragnhild, Åsa og Claudia!


Vannøya fra ferjen......Vanntinden til venstre, Vannkista til høyre....



Fra Vannkista (947moh) mot Nordfugløya....


Åsa pløyer nysnø.....


også forfatteren nøt turen ned.....


Stemingsbilder....


tatt på ettermiddag....






Rorbuene ved Kristoffervalen....


Claudia på tur opp Mortenstinden, Nordkvaløya i bakgrunnen....


Åsa på Mortenstindens topp (888moh)......