18.3.10

Nordmannviktinden (1355moh): fantastisk topptur før instruktørkurs snøskred i Kåfjord....

Det er litt av en biltur til Kåfjord og så fant jeg ut at jeg skal bruke anledningen til en aldri så liten topptur, siden instruktørkurs snøskred med rorbuene i Spåkenes som base startet seinere på ettermiddagen. Håvard som også var med på kurset syntes at dette hørtes flott ut og så var vi 2 stykker som tidlig på morgenen tok ferjen fra Breivikeidet og videre til Olderdalen i Kåfjord. Her parkerte vi i boligstrøkene på rundt 40 moh og det gikk rett videre på ski mot Nordmannviktinden som ruver med sine 1355moh over Olderdalen.

Utsikten på Lyngenfjord og Lyngens østsida fra toppen er fantastisk. Vi hadde blå himmel og sol, men på ryggen blåste det en del fra søraust. Hele veien ned var det utelukkende pudder, upåklagelig dette og...ca. 1300 hm, vi brukte ca. 5 timer i rolig tempo i dag. Nå ser vi fram til DNT´s instruktørkurs snøskred i Kåfjord!


Håvard syntes at det var varmt på veien opp....


De bratte hengene fra 350 til rundt 700 moh med fantastisk utsikt på Lyngens østsida.....


Nordfugløya og Arnøya.....


Håvard i fint driv opp....


Toppen nærmer seg etter hvert.....


Utsikt på nabotoppen Rissavarri.....


Bra snø på tur ned: Håvard.....



Ruten som vi tok i dag. Dessuten den alternative nedkjøringen. Vær obs og vurder rasfaren nøye på begge ruter....
Ruten er i begynnelsen den samme som til Giilavarri, men på rundt 340 moh traverserer man mot vest for å komme seg i Nordmannviktindens sydvestflanke. Her er det bratt terreng over mer enn 300 hm. Man går selv oppimot 35 grader og terrenget som ligger over en er til dels ennå brattere. Skulle det går skred her, så er sannsynligheten til å bli revet med flere hundre meter høy, dessuten blir man vel slengt over stein og stup. Med andre ord bør en være seg noenlunde sikker på hva han gjør når han beveger seg i dette terrenget. Litt over 700 moh blir terrenget etter hvert litt slakere og vi fulgte herfra stort sett ryggen til toppen. Veien ned var i dag den samme som opp, siden vi vurderte rasfaren som for høy for å ta den alternative ruten ned. Det hadde gåttt flere store flakskred i den alternative nedkjøringen i sydvestrenna fra toppen.