4.4.10

Sennedalsfjellet (1395moh) og Tverrfjellet (1395moh): kun få går på topptur her.....

Også rundt Tromsø finnes det fortsatt mange nye turer for meg. I dag dro Claudia og jeg med bilen til Ritaneset (5moh) i nærheten av Sjursnes ved Ullsfjorden for å gå på topptur.  Etter litt mer enn 1 times bilkjøring fant vi god parkeringsmulighet rett ved siden av veien, ellers kunne man også ha parkert nede ved Marina.

Fra Ritaneset går turen på ski opp langs høyre sida av Ritaelva gjennom Ritadalen. Turens første crux ligger mellom 300 moh og 400 moh, her må du komme deg opp en sørøstvendt og potensielt skredutsatt fjellside med 30-35 grader fra Ritadalen til Andredalen. Vær også obs på dager med oppvarming og sterk sol her! Et mulig alternativ er eventuelt å følge bekkedalen, men her sitter du i en skikkelig terrengfelle, så dette gjorde vi ikke i dag. Turen videre er slakere og følger Andredalen og Tredjedalen før man etter hvert svinger  til høyre og følger en bred renne. På 900 moh må man bestemme seg for Sennedalsfjellet eller Tverrfjellet. Vi gikk først på Tverrfjellet i dag og så på Sennedalsfjellet etterpå. Sennedalsfjellet er den brattere av de to toppene og topphenget har oppimmot 37 grader i slutten. God vurdering av skredfaren og forholdene er en forutsetning fra 900 moh oppover på denne toppen. Tverrfjellet er det klart slakere, men et like fint turalternativet. Her er du ved klokt rutevalg forholdsvis lite skredutsatt.

Fantastisk tur i et lite brukt område. Utsikt på Lyngentoppene Jiekkhevarri, Fugldalsfjellet, Holmbuktinden, Balggesvarri og Lakselvindane  har man hele tida og fra toppen er det knallbra utsikt på Tromsfjellene i alle retninger....anbefales på det sterkeste.

Ritadalen, det bratte henget opp fra Ritadalen til Andredalen til høyre på bildet....

Andredalen med sikt mot Tredjedalen......

Tredjedalen, til høyre renna videre og Sennedalsfjellet....

Fantastisk utsikt på Jiehkkavarri, Holmbuktinden, Balggesvarri, Lakselvtindane og en rekke andre Lyngentopper.....

Fra Sennedalsfjellet til Tverrfjellet med dens topp...

Claudia på toppen....

God til til kos hadde vi også......

til og med en liten middagslur......