5.4.10

Jiehkkevarri-traverse: Lyngsalpenes "Haute Route"

På Holmbuktinden (1666moh) har jeg vært mange ganger og også på Jiehkevarri (1834moh) har jeg allerede vært. Men jeg har ikke gått traversen hittil. Vi hadde besøk fra en turkompis og erfaren alpinist fra Tyskland, Tilmann, og han var også gira på turen. Da var det nokså klart at vi måtte prøve oss....også Petter hadde lyst til å være med. Akkurat passelig med et lag på 3 og så dro vi grytidlig med bilen fra Tromsø til Holmbukta.  En annen bil ble parkert ved turens slutt i Furumo. Rundt kl. 08:00 startet vi på ski.

Vi valgte å gå den klassiske varianten via Holmbuktinden (1666m). Alternative ruter går via Blåisen og dersom man vil ta med Jiehkkevarris sytopp kan man vel også gå via sydvestbreen. Det var klarvær og temperaturen ved turstart la ved 5 kuldegrader, slik at vi som forventet (og vi hadde håpet på dette) hadde god skareføre opp til Holmbuktindens rygg. Rasfaren var vel 0, siden hele snødekket var knallhardt, men det har gått mye vått snøras de siste dagene her og en må ta hensyn til solpåvirkningen ila. dagen! På ryggen til Holmbuktinden hadde vi lett vindpreget pudder og på toppen var det blikkstille med blå himmel og fantastsik utsikt. Vi brukte ca. 4 timer dit. Etter lunsjpausen på toppen ble det tur ned mot Jiehkkevarri (1834moh) langs Holmbuktindens østrygg til rundt 1500 moh. Rett før første bakken opp (1520moh) var det noen åpne bresprekk slik at vi valgte å gå noen meter på tau for sikkerhets skyld, men tauet ble ikke brukt seinere. Også her bærende skare med litt pudder oppe og vindpreget pudder, grei skiføre, i hvert fall for de med fast hæl....

Etter rundt 6:30 timer var ytterligere 300 hm til Jiehkkevarri unnagjort, ruten over breplatået er ukomplisert. Fellene tok vi av igjen her og så ble det tur ned mot Kveita (1751moh). Siste stykket ned før skardet må du passe deg, her traverserer man en rekke bresprekk og det gjelder å finne den rette veien. Dette fikk vi fint til, og så ruslet  vi ca. 350 hm opp til Kveita (1751moh). Her var vi etter rundt 7:30 timer. Derfra ble det tur ned nordover til det langstrakte breplatået mot P.1666. Her går det litt opp og ned ei stund og vi tok fellene på igjen. Snart var innsteget til den fantastisk fine renna mot Fugladalsbreen funnet, og med full fart gikk det på vindpreget pudder og skare med litt mykt lag oppe ned til selve breen. Fantastisk natur her, utrolig vakkert! Heller ikke ruten videre via Fugledalsskardet var vanskelig å finne. Litt trist at man finner scooter-spor helt opp hit fra Fornesdalen.....Fra skardet er det lett å komme seg ned på Fornesdalsbreen og her hadde vi til og med pudder.....man holder seg på breens hø. sida og før man kommer til bretungen forlater man breen og går rundt 50 hm opp mot en haug som ligger på breetungens hø. sida. Derfra går det bratt ned mot Fornesdalen, skareføre her i dag, men med litt mykt lag oppe og godt kjørbar.....det gjenstår en lang og flat traverse gjennom Fornesdalen, men bærende skare gjorde dette lett i dag. Til slutt leter du deg gjennom glissen skog ned til Furumo, det beste er å holde seg et godt stykke venstre for bekkedalen....litt skare og gjennomslagsføre her i dag, men i alt brukbare forhold.

Etter en fantastisk turdag med ca. 2450 hm og 27 km, blå himmel, knallbra utsikt, gode snøforhold var vi nede i Furumo kl. 18:00, altså etter 10 timer. Takk for turen til Tilmann og Petter!! Fantastisk turteam!!! Vi satser på flere felles turer i fremtida! Bare synd, at "Jiehkkevarri-mannen" Harald Bohne, som har vært på denne toppen 41 ganger ikke har vært med, men vi satser på en felles tur dit neste gang!!....(kanskje allerede i mai?). Jiehkkevarri-traversen er i hvert fall en av Lyngens highlights, særlig for de som ikke utelukkende fokuserer på fin nedkjøring, men også på fine topper, natur, storslått brelandskap.....jeg var der i hvert fall ikke for siste gang....

Tilmann på vei opp til Holmbuktinden. Blåisen i bakgrunnen.....

Utsikt ned mot Ullsfjord fra rennen til Holmbuktinden.....

Fugldalsfjellet.......

Petter på vei opp ryggen til Holmbuktinden

Tilmann setter kurs mot Jiehkkevarri....

Tilmann og Petter på Lyngsalpenes høyeste topp: Jiehkkevarri (1834moh)

Utsikt mot Jiehkkevarri fra veien opp til Kveita: du ser hele turen ned til skardet mellom Jiehk. og Kveita med bresprekkene, særlig nederst. Her må du være litt obs!

Renna ned til Fugldalsbreen med selve breen og Fugldalsfjellet i bakgrunnen.....

Petter på Fugldalsbreen....renna ned på venstre sida i bakgrunnen.....

Litt akrobatikk ved Fugldalsskardet.....

Turens siste motbakke.  Rundt 50 hm opp på hø. sida av Fornesdalsbreens tunge....

Utsikt tilbake på Fornesdalbreen med Fugldalsskardet i midten av bildet.....