2.5.09

Store Lakselvtinden (1615moh), Tomastinden (1520moh) og Imbodentinden (1565moh): Sommervær i Tromsø, men allikevel på skitur i alpin terreng


Imbodentinden (1565moh) og himmelske freds plass (1340moh), sett fra "skruen"......



Tomastindens fortopp "skruen" (1520moh) og himmelske freds plass (1340moh), sett fra Imbodentinden....


Turen fra Lakselbukta (5moh) gjennom Tomasrenna til himmelske freds plass (1340moh)......


og turen videre fra himmelske freds plass (1340moh) til store Lakselvtinden (1615moh). Der hvor jeg snudde  er  det en rød pil......



Det var ikke kaldere enn 5 varmegrader på natta og på dagstid var det varslet opp til 15 varmegrader......så var jeg litt betenkt men tok allikevel sjansen og dro til Lakselvbukta (5moh) i Lyngen. Det skulle bli turen til store Lakselvtind (1615moh) gjennom Tomasrenna....
Parkerte ved kirka og på vei opp var det nesten ikke skibæring, det var enda nok snø......men allerede om morgenen var snøen ganske bløtt.....terrenget blir bratt etter hvert og selve Tomasrenna har vel ligger ca. 35 grader over nesten 500 hm. Syntes ikke at snødekket i renna var bygd opp veldig tillitsvekkende....klarte uten problemer å  komme med skistavene ca. 80 cm ned i vått snø, også på 900 moh.....trygg vårsnø??.......gikk alikevel videre, fordi sola ikke kommer i denne rennen før ca. kl. 15:00, slik at jeg syntes at forholdene skulle være trygg nok......Etter 3 timer nådde jeg på 1340 moh den lille breen "himmelske freds plass".....her var det full sol, knallvarmt og ingen vind.......
Fra himmelske freds plass er det en ca. 40 grader bratt og smal renne på ca. 300 hm som går til toppen. Rennen er sørsidig og sola sto kl. 11:00 allerede full i den........heller ikke veldig tillitsvekkende...... prøvde meg allikevel og gikk renna opp.......men hele veien opp kom det små varmeinduserte snøras fra øvre partier og jo lenger jeg kom opp desto flere ras ble det.....syntes etter hvert at det ble for skummelt og snudde til slutt på ca. 1550 moh.....
Risikoen at større ras river en med ned i denne renna var altfor stor.....og når man rives med der, så kan det ende svært dårlig.......avgjørelsen var i hvert fall riktig, ca. 30 min etter at jeg hadde kommet ned, observerte jeg en ganske stor ras som gikk ned i renna......jojojo....

Så var det ikke mye som hadde manglet men jeg hadde ikke kommet helt til topps....gikk av den grunn enda til Tomastindens vintertopp (1520moh) og til Imbodentinden (1565moh), dette er 2 overkommelige topper fra himmelske freds plass.........

Møtte også noen andre turgåere på himmelske freds plass, men ingen turte å gå på store Lakselvtinden i dag.....turen ned i Tomasrenne var ikke drømmeføre, her var det dårlig snø, men ellers var det fin vannskikjøring i bløtt snø......I alt 1900 Hm, 7:45 timer.......