17.5.09

Hattavarre (1407moh), Tamokdalen, Indre Troms: sommervær i Tamokdalen....


Hattavarre og Sjufjellet er fremdeles hvite, mens det har blitt vår i Tamokdalen....


etter hvert skiføre på vei opp...


utsikt mot Malangen....

Det var turen opp til Hattavarre.....

Kjempeflott med så godt vær, men snøsmeltingen pågår selvfølgelig også altfor fort da. Jeg våknet veldig tidlig i dag (kl. 03:00, vet ikke om man kan si våknet, jeg hadde egentlig nettopp lagt meg), og fant ut at det skulle bli tur til Tamokdalen......
Det ble tidlig turstart kl. 05.45 ved Skredlund (200moh) i Tamokdalen, men sol og blå himmel var det helt fra starten.....måtte bære skiene opp til 450moh, men derfra var det knallbra skiføre. Skare om morgenen, slik at det var greit med skarejern på skiene. Var litt trøtt og gikk langsom opp.....allerede atskillig mindre snø i Tamokdalen enn på Kvaløya......til 1250moh gikk det rett opp og fra 900-1250moh er terrenget relativt bratt....på ca. 1250 moh traverserer man rett under stupet mot nord og deretter mot øst til man finner rennen som går til selve toppen.....på toppen var det blikkstille, og jeg nøt dette med en utstrakt pause og middagslur på toppen før jeg satte utfor......
Hele veien ned var det knallfin sløsj.....snøen var så fin at jeg kjørte rennen fra toppen litt lengre ned enn jeg måtte og så ble det en liten motbakke før det gikk ned til parkeringsplassen igjen.....
1350 Hm med motbakke, jeg var på tur i 6 timer med middagslur......hjemme ble det etterpå ennå en liten kajakktur på ettermiddagen med Claudia......nå er jeg kjempetrøtt og nyter en velfortjent øl........en veldig fin 17. Mai-helg var det!