8.2.09

Store Hollendaren (1029 moh): Så ble det "lunsjtur" etter "frokostturen" til Blåmannen.....

Den store Hollendaren (1017moh) med breen på høyre sida og ruten opp gjennom bratt og steinet terreng på bildets ve. side.....
selve toppen krever litt klatring.......

det var koselig med middagssola i lunsjpausen.......

bratt utsikt mot sørvest og storhavet.......

Etter frokostturen til Blåmannen med 840 Hm kom jeg fram til Vågbotn (20moh) på nordsida av Kvaløya kl. 10:15. Fort var spennene på skoene låst og fellene klistret på skiene og etter en varm kopp kaffe inimellom (12 kuldegrader var det jo i dag også) ble det turstart igjen kl. 10:45. En alpin tur i bratt terreng! Det går bratt opp helt fra turstartmed og de første 300 Hm var det mye stein og is, slik at skiene måtte bæres til dels. Jeg måtte til og med bruke stegjern ei lite stund!!! Fra 320 moh var det gode skiforhold og så gikk det fort videre opp til breen og til toppen. Ganske hard å tråkke spor, huff....
De siste 20 Hm til toppen ble det fottur igjen med stegjern og isøks, det var litt klatring på islagte stein......2:30 timer tok de 1000Hm til toppen og så ble det lunsjpause der kl.13:15 med klarvær, sol og helt uten vind!!!!!! Etter utstrakt lunsjpause tok veien ned 45 min fordi jeg bestemte meg å bære skiene ned fra 300 moh for å unngå altfor store riper i dette ulendte terrenget........
Så var det 2 nye turer i dag, 1800Hm. Nå er jeg i hvert fall godt avslappet, og imøteser en travel arbeidsuke med ro........