7.2.09

Daltinden (1533moh): Lite snø i Lyngsalpene...


I nordrenna var det skyggefullt men på toppen var det i hvert fall sol......



Utsikten var upåklagelig....


Bare blå himmel, men litt kald med 22 kuldegrader og vind......

Dagene har blitt lengre, det var 6 timer solskinn i dag. Så tenkte jeg at det kunne være greit med en tur til Lyngsalpene etter hvert. I Tromsø og på Kvaløya er det rikelig med snø den siste tida slik at jeg ikke en gang tok i betraktning at det kunne være mindre andre plasser.
Så gikk det tidlig på morgenen med bilen til Furuflaten (20moh). Her var det bare å tråkke i bindingen og legge av gårde.......Men men........lite snø var det i Lyngsdalen og elva var ikke frossen heller. Krattet og steina kom fram gjennom snøen hele tida......jojo tenkte jeg, det blir helt sikker  bedre når jeg kommer litt lengre inn i dalen........men men......det ble ikke bedre....fa......til slutt måtte jeg lete meg fram gjennom steina til det ble ca. fra 650 moh tilstrekkelig med snø......ikke akkurat drømmeforhold der heller, vidpreget og bruddskare.......allikevel klarte jeg å nå toppen gjennom nordrenna etter 1500 Hm. Det var iskald hele veien, ved turstart 15 kuldegrader og på toppen til og med 22 kuldegrader plus vind.......så ble matpausene ikke veldig utstrakte.....men maten var uansett ikke så godt, brødskivene var nemlig helt stivfrossen!!!! Utsikten var i hvert fall upåklagelig og dette var litt erstatning for turen ned hvor jeg valgte å bare skiene over 300 Hm for å unngå altfor store riper!! Tror nok jeg skal vente med neste turen til Lyngsalpene til det har blitt litt mer snø der!