14.2.09

Holmbukttinden (1666moh): inversjonsvær og høy pudderfaktor.....



Normalveien til toppen. Gryta er til dels bratt og det kan også bli ras fra fjellsidene rundt. Ikke minst om våren bør man være obs, siden sola kan føre til store snøras ila. dagen (gryta er sørsidig eskponert). Fra gryta til toppryggen følger du en smal og bratt renne over rundt 100 hm. Selve ryggen er litt, men ikke særlig luftig og man kan gå opp uten å ta av skiene. For brattkjørere finnes det en skikkelig bratt og eksponert renne på nordsida av toppen som allerede har blitt kjørt ned. Er du gira på en lang tur, kan du gå videre til Jiehkkavarri. 


Inversjonsvær.....


Renna opp......


Tåkehav......


på ryggen, kun siste biten til toppen gjenstår.....


Kveita (1751moh) og Jiehkkavarri (1834moh), sett fra Holmbukttinden (1666moh)


Fugldalsfjellet (1686moh), også en ypperlig skitopp...


Kveita, Jiehkkevarri og Hombukttinden sett fra Sennedalsfjellet.....

Etter at jeg hadde utforsket snødybden grundig på www.senorge.no tok jeg sjansen og dro til Lyngsalpene igjen. På vestsiden så det i hvertfall på snøkortet mye mer lovende ut enn i området av Daltinden på østsida hvor jeg hadde så skuffende snøforhold for 1 uke siden. Claudia var desverre fortsatt forkjølet, Øystein på tur i Alpene og Arve har druknet i massevis nysnø i Mosjøen slik at jeg var nødt til å dra på tur bare med skiene og ryggsekk som ledsager.......
Holmbukttinden med sin bratte og flotte sørvestrenna vår dagens mål og dette valget viste seg å være godt!! Med tanke på rasfaren og manglende turkompis tok jeg i betraktning av den utsatte turen til og med fram min ABS-ryggsekk som livsforsikring selv om jeg ikke liker den så godt (den veier tom allerede 3,6kg!!!). 
Ved turstart var det en del tåkeskyer men det gikk fort opp og fra ca 700 moh var det blå himmel og etter hvert strålende sol.....Nederst var det litt lite snø og fra 200moh til 600moh gjennomslagsføre, men så ble det full pudderalarm opp til 1400 moh. Fra 1400 moh går turen lengs den utsatte vestryggen og den var selvsagt som forventet avblåst. Nydelig stopp på toppen uten vind før jeg jublende satte utfor.....turen ned var så fin at jeg ruslet en gang til opp fra 800moh til 1200moh for å nytte denne allerfineste biten av nedkjøringen en gang til.........i alt 2050 Hm, 6:45 timer på tur.......