17.10.09

Nonsbu: fottur etter en uke med mye regn......


Utsikt mot Ullstinden: her var det knallbra skiføre helt ned til fjærsteina siste helg.....


Utsikt mot Kvalsundet.....


Nonsbua på 280 moh.....


Varme temperaturer og nedbør hele uke gjorde at snøgrensen vandret opp til 200-300 moh. Værmeldingen varslet stort sett oppholdsvær, men kuling fra sør-vest. Så valgte jeg en fottur i dag, for en skitur syntes det altfor lite fristende.

Etter en kort biltur til Tønsvik (her er det gode parkeringsmuligheter) fulgte jeg merket vei og sti til Nonsbua. Ca. fra 200 moh fra det relevante snømengder, men ikke så mye at det var meget tungt å gå. Jeg var nok ikke den første som valgte å gå denne veien og så var det til og med et spor som jeg kunne følge. Turen går opp til ca 400 moh før det går litt ned til Nonsbua som ligger på 280 moh. Her ble det litt nistemat før jeg tok samme vei tilbake. Nonsbua er vel utstyrt med gass, ved, peis og flere soveplasser. Bortsett fra hytte til hytte turer er det et godt utgangspunkt for en tur til Nonstinden....Liten og fin tur til enhver tid. Jeg brukte i alt 4:00 timer i dag.