18.4.10

Daltinden (1533moh): yr.no var nok en gang fullstendig på bærtur i dag......

Ruten som vi tok opp og ned, dessuten en liten variant med brattere terreng på vei ned....

Turraporten kommer litt forsinket, noe som skyldes at det er litt travelt på arbeid pga. dårlig bemanning for tiden. Tida som jeg har til overs, bruker jeg helst for å komme meg på tur, selve rapportene må vente litt....

Hadde egentlig tenkt meg på tur til Daltinden med FSG over 2 dager med hytteovernatting, men siden jeg ikke hadde tid i 2 dager tok Claudia og jeg turen som dagstur på søndag....vi møtte de andre fra FSG, noe som ga anledning å sørge for snøpåfyll i Mortens ryggsekk ved å børste snøen elegant med en fin skisving på selve Mr. Bjørkmann og i hans ryggsekk som ikke hadde ventet seg slike overfall fra bakhold....Yr.no hadde i utgangspunktet meldt fint vær med sol hele dagen....faktum var at det var sterk overskyet med økende snøbygger.....kanskje kan man si at det var gløtt av sol inimellom, men bare fra en veldig optimistisk vinkling....gode føreforhold rundt Tromsø og på Kvaløya tatt i betraktning var det sjokkerende lite snø på Lyngens østsida. Faktisk barmark helt nede og lite snø oppimot rundt 300 moh.....

Vi tok normalveien via Lyngsdalen og nordrenna til toppen i dag, variantene så ikke særlig fristende ut ved dagens forhold.....is og lite snø, men gjenomgående skiføre i dalbunnen. Deretter skare opp til rundt 300moh og herfra fint pudder helt til toppen. Akkurat godt nok sikt for å komme seg på toppen, desverre litt flat lys på veien ned. Vi tok turen veldig rolig i dag og brukte med flere lange pauser 7:30 timer...
Turen til Daltinden betegnes som en av Lyngens fineste turer.....må innrømme at turen ikke er min personlig favoritt i Lyngen, men fin er den i hvert fall. Husk at Lyngens østsida har generelt mindre snø enn Tromsø og Kvaløya! Dette måtte jeg allerede erfare ved min første tur til Daltinden i februar i fjor.....i alt er turen ikke altfor rasutsatt, men kortere avsnitt med litt mer enn 30 grader er det på veien til toppen.

Lyngens østsida kan vel ikke regnes blant landets mest snørike.....




men lenger oppe være det gode forhold med fint pudder....