20.12.09

Sovende Soldat (1170moh): skisesongen er i full gang nå på årets nest mørkeste dag!!


"Burning sky" på årets nest mørkeste dag....

Yngve på toppen ca. kl. 10:45, god fornøyd med dagens økt....

Endorfiner bobler i forfatterens kropp: endelig er sesongen skikkelig i gang!

Normalveien opp og ned med turstart i Kantornes....

Yngve og jeg var gira på mer etter gårsdagens kanonføre og så var vi tidlig ute. Klassikeren "sovende soldat" med turstart fra Kantornes (25moh) ved Balsfjorden skulle det bli. Allerede kl. 08:00 sto vi ferdig pakket på skiene og det gikk fort opp. Absolutt uforståelig for meg at kun en toppturentusiast hadde vært der før oss og åpenbart fristet heller ikke dagens knallgode vær andre til å dra dit. Så hadde vi hele fjellet for oss... heller ikke verst, du kan tenke deg at vi visste å nyte dette....

Det var god føre, vi fikk ingen stein med oss, men som forventet var snøen mer vindpreget enn på Gorzelvtinden i går.....likevel var den god kjørbar. Mens Yngve nøyde seg med en tur siden han måtte videre til Harstad, ble deg for meg 550hm til. Jeg stoppet nederst i topprenna på 630moh og gikk nok en tur opp for å nyte dagens lys så lenge som mulig. Vi hadde begge to satset på nyere utstyr i dag siden gårsdagens skiøkt var preget av mekaniske kunstgrep for å få Yngves utslitte binding til å holde. Dette hadde heller ikke vært lettere å overbevise mine helt utslitte og eldgamle skifeller å sitte fast på de ennå eldre ski. Vi angret ikke på denne avgjørelsen, det var mye mer gøy med dagens feite planker enn med smale ski som går nesten i oppløsning ved hver sving.....

Finfin forjulstur på årets nestmørkeste dag (dette fikke jeg nettopp høre fra FSG´s metereologiske tjeneste....). 1700 hm i alt, jeg brukte 4:45 timer. Vi satser på flere turer i juletida!!