30.12.09

Kjølen (790moh) via Storelvdalen: brukbar skiføre her!!


Jeg kan ikke få nok av dette fantastiske mørketidslyset,
som etter mitt skjønn er ennå mer fantastisk enn nordlyset og midnattsola....


Det er turen som jeg gikk opp og ned.....

På gårsdagens tur så Storelvdalen ganske fristende ut. Så fant jeg ut at dagens skitur skal gå fra skistadion på Kvaløysletta (20moh) via Storelvdalen til Kjølen (790moh). Etter ca. 1 km på løypa gikk det først på samme vei gjennom skogen som til Rødtinden, men snart fortsatte jeg innover Storelvdalen. På slutten av den flatte dalbunnen går veien sakte opp og dreier mot nordøst. Så går man i nordøstlig retning videre til man kommer til Kjølen (790moh). Dens topp er nok lett å finne (i hvert fall ved klarvær) siden det står store radargreier på selve toppen. En annen fyr hadde startet kort tid før meg og så var jeg heldig og hadde en perfekt tråkket spor hele veien. Været var helt fantastisk igjen, litt varmere enn i går med ca. 7 kuldegrader og blå himmel hele veien. Mesteparten av turen var det lite vind, kun på selve toppen blåste det oss nesten i hjel....han som hadde trakket sporet opp hadde en kombinert vind-/temperaturmåler med og den viste nok at den reelle temperaturen på toppen var 27 kuldegrader pga. vinden!! Ikke verst!! Men det allerbeste med denne turen var at det faktisk var ganske bra skiføre hele veien. Det hadde jeg nok ikke forventet! Etter 3 timer og 760 hm var jeg tilbake hos bilen og så var det god tid til en liten tilleggsøkt til Rødtinden, hvor mine nye K2-ski ble testet for første gang. Også med skiene var jeg kjempefornøyd og så dro jeg etter i alt 1200 hm hjem hvor fersk laget "Kaiserschmarrn" ventet på meg! Så ble dagen avsluttet med et kulinarisk høydepunkt etter en vellykket tur. Kan man ønske seg mye mer??