14.7.09

På padletur: Grøtfjord-Gjøssøya-Rognholmen-Vengsøya-Hamarneset-Røsnes: fantastisk varmt sommervær!


Sandvika på Vengsøya: fin sandstrand mot nord og åpent hav....


Hammarneset: Seint på kvelden forsvinner sola bak Vengsøyas topper....


men spennende lysforhold er det allikevel.....


også midt på natta....


Det er ruten, som jeg padlet.


Fortsatt godt vær og det var igjen varslet lite vind på kysten, slik at det var en god anledning til en 2-dagers kajakktur. Jeg parkerte bilen ved sandstranden i Grøtfjord på Kvaløya, ca. 40 km fra Tromsø.
Med kajakken gikk det rett over Vengsøyfjorden på speilblank hav til Gjøssøysundet. Gjøssøya har flere fine sandstrender på østsida, slik at det var mulighet til en første pause....videre gikk turen over åpent hav til Rognholmen hvor det ble neste stopp før jeg vendte baugen sørover igjen til Sandvika på Vengsøya. Også Sandvika har en veldig fin sandstrand som viser mot nord og så ble det varm mat her før jeg dro rundt Vengsøyas nord- og østside til Hamarneset på Kvaløya. Hamarneset har rullesteinstrand, men det er fine landingsforhold. Utsikten på storhavet er upåklagelig og så slo jeg leir her. Midnattsol har du ikke her, men lysforholdene er uansett spennende når sola forsvinner bak Vengsøyas fjelltopper sent på kvelden. Neste dag gikk turen ennå videre til Røsnes og derfra tilbake forbi Hamarneset til Grøtfjord.
I alt padlet jeg ca. 35 km i følge GPS-logg.