7.6.09

Store Hollenderen (1029moh): sesongavslutning på ski?


Et aktuelt bilde med turen opp/ned, tatt kl. 04:45 i dag.....



I den bratte renna var det knallbra vårsnø i dag.....


Utsikt fra toppen mot Ersfjorden med sandstrand ved Sandholm: et fint turmål med havkajakk...


Selvportrett på toppen.....

Blå himmel og sol var så fristende at det ikke ble mye nattesøvn i dag. Jeg sto opp kl. 03:00 og etter 2 kopper med sterk kaffe gikk det med bilen til den velkjente Vågbotn (20moh) på Kvaløya.
På turstart kl. 05:00 var det 5 varmegrader og sola skinnte nesten helt ned i Vågbotn......Det var snø fra ca. 70moh, slik at det ikke var mye gåing på barmark, etter en kvarter hadde jeg allerede nådd snøen. Snøforholdene i den bratte rennen var fortreffelig. Jeg hadde for sikkerhets skyld tatt med isøks og stegjern, men det var faktisk ikke behov for dem....med skiene på ryggen gikk det til 240moh og derfra gikk jeg videre på ski. Etter i alt 2:30 var jeg på toppen og her var det både blikkstille og fin utsikt.....enkelte skyer som trakk forbi kunne ikke forstyrre nytelsen....
Turen ned var sinnsykt bra, det var gjennomgående perfekt vårsnø: øverst solpåvirket nysnø og fra 700 moh ned perfekt vårsnø med fin firnsnø ned til 100 moh....da var det ikke tungt å bære skiene de siste 100 hm ned til bilen, det kan jeg love deg!
Det var min 4.tur til store Hollenderen denne vinteren, men jeg må nok si at det var den fineste! 1000 hm, 3:40 timer i alt.....