15.2.09

Sjufjellet (1086moh): Fortsatt inversjonsvær....

 Blåbærtinden, se egen turbeskrivelse.....


 Lille Russetind, også et mulig toppturmål....


 Hattavarre, se egen turbeskrivelse


 sola lyser i skogen.....




Så ble det tur til Tamokdalen i indre Troms i dag. Da jeg nådde fram med bilen var det tett tåke med bare noen få meter sikt. Jeg var altså nesten nødt til å  stole på turbeskrivelsen i Fri Flyts toppturbok og tok beskrevet normalvei opp til toppen. Været ble snart fint, det var inversjonsvær og etter 150 Hm opp lå tåkehavet nedenfor og det var sol og blå himmel uten vind.
Fri flyts normalvei til toppen var ikke et klokt valg i dag.........is, skåre, avblåst og stein.....Tok til slutt isøks og stegjern fram, skiene på ryggsekken og klatret en kjempebratt og islagt fjellside oppover.......
Som man kanskje forstår hadde jeg ikke altfor mye lyst til å sette utfor samme veien.... så ble det litt grubling mens jeg koste meg i det vindstille været med varm sol på toppen. Til syvende og sist bestemte jeg meg for tur ned via fjellets østside.....og den var knall!!!! Pudder hele veien!!!!! Til dels kanskje litt bratt og stedvis rasutsatt terreng men meget flott!! 
Det var klart at det måtte bli 2 turer opp og ned med slike forhold. Så var det til slutt 1700 Hm, 6:30 timer  på tur. Alternativ nedkjøring er også mulig via noen renner på fjellets vestsida. I utgangspunkt fristende og bratte alternativer, men snøforholdene i rennene tatt i betraktning ikke særlig fristende i dag.....