6.5.12

Middagsfjellet (686moh) på Kvaløya: litt oppklarning på ettermiddagen ble brukt til aktiv rehabilitering på småtur....

Ganske overskyet i Tromsø i dag, men etter hvert litt lettere utover ettermiddagen. I litt bedre form enn i går, men fortsatt tett i nesen og formen var ikke helt på toppen. Bestemte meg for en kort solotur på Kvaløya for å komme meg litt i form før en ny arbeidsuke igjen. Middagsfjellet 686moh har stått på småprosjektturlisten min lenge og i dag var det altså anledning til å ta denne toppen. Frisk bris fra øst, oppholdsvær og varierende skydekke. Skare, vindskare og et snev pudder inimellom. Finfin korttur, greit ved dårlig vær og som kjap kveldstur!


Turstart ved Litlevatnet på ca. 100 moh....parkering langs veien....


lett å komme seg opp, men noen småbratte bakker på ruten som jeg valgte i dag....


Storhavet dukker opp etter hvert.....


Den brede snørennen videre til toppen....


fra toppen mot Gjøssøya og Vengsøya....


mot Kaldfjorden med Skulsfjord...


Storvatnet....


Middagsfjellet er en kort tur med ca. 580 hm stigning og altså godt egnet ved moderat vær eller som kort kvaldstur. Parkering langs veien, jeg startet ved Litlevatnet i dag. Et slakere alternativ er turstart litt øst for Storvatnet, da unngår man første bratthenget, men får seg litt mer transportetappe. Jeg fulgte renna opp mellom Storholten og Middagsfjellet og så videre til Middagsfjellet. Selvsagt mulig å gå på rygg i stedenfor renna, dersom rennen synes å være utrygg (den er rundt 30 grader på sitt bratteste). Turen kan godt tas på ca. 1 time opp og ned, folk med konkurranseinstinkt klarer helt sikkert å ta den fortere også...fin utsikt på storhavet og Kvaløyafjellene omkring, en meget fin korttur....