30.6.09

Padletur Mikkelvik-Hersøya-Grøtøya-Rebbenesøya: endelig ferie etter en lang helgevakt!

Det var turen som vi padlet 29.-30.06.09, ca. 47 km i alt....

Variert turterreng på Tromskystens yttersia......

Utsikt mot Sørfugløya som ligger helt ensomt ytterst på storhavet......

Storslåtte men værutsatte sandstrender nordvest på Grøtøya....

Midtsommer i Troms: Teltleir på Sandholmen i ytre Andamsfjord....

En lang helg med bakvakt og mye arbeid lå bak meg, men så var det ferie nå.....jøss!! Da kviknet den ennå litt trøtte kroppen fort til.....litt matlaging, vann, termos, telt, liggeunderlag, sovepose..... værmeldingen ble sjekket og utstyret slengt i bilen og så la vi av garde.....Vi kjørte med bilen til Mikkelvik på Ringvassøya, en god startplass for turer på yttersia, litt mer enn 90 km og kanskje 1: 30 timer med bilen fra Tromsø....parkeringsplassen valgte vi ved siden av ferjeleiret. Fin mulighet til sjøsetting der og så padlet vi forbi Brosnes på Rebbenesøya til Grøtøya langs østsiden av Hersøya med en nydelig pause ved Herøygård.
Langs Grøtøyas sørsida gikk det videre til vestkysten. Der har Grøtøya 2 nydelige, men veldig værutsatte sandstrender.....nokså fristende, men etter litt frem og tilbake bestemte vi oss med tanke på værvarslingen for å padle litt videre. Så gikk turen altså til Hushattøya og derfra til Sandholmen i ytre Andamsfjorden. Her ble det teltleir og avslapping etter dagens treningsøkt. Sandholmen er en kjempeflott liten skjær med sol fra alle sider, men en altfor stor telt bør du ikke ha med, ellers blir det vanskelig å finne en egnet teltplass....mye sand der......været oppførte seg også pent, litt tilskende om kvelden og forsåvidt ingen midnattsol, men lite vind og helt vindstille med nydelig sol til frokost......
Etter en god dose sommerøl til kvelden og kaffe til forkost var vi helt i feriestemning og padlet videre  til sandstranda på nordøstsida av Andammen og derfra til Tøftefjordneset og videre helt inn i  Toftefjorden...turen ble avsluttet med en langstrakt pause på Haagland på Hersøya før vi dro tilbake til Mikkelvik.....

En sinnsykt flott kajakktur på Tromskystens yttersia, veldig variert med en masse fine strender og sandstrender. Mange muligheter til pause og mage muligheter til å slå leir på.....utsikt på storslåtte og bratte fjellsider, blant annet på Rebbenesøyas nordsida......det må du ha sett selv, bare hiv utstyret i bilen og kom deg på tur!!Ruten som vi padlet kan man se på bildet ovenfor, distansen var ca. 47 km.......jeg har lagt mange fine turbilder ut på fotoalbumet mitt, bare klikk på lenken til høyre "mine bilder"!