2.4.09

Durmålsfjellet (921moh) på Kvaløya: Frokosttur.....


Selve toppen var skjult i skyene.....



2 turkompiser fant jeg og, men de stakk av da de sa meg.....


Heldigvis klarte det etter hvert mer og mer opp......

Både Arve og Claudia følte behov for skjønnhetssøvn og utstrakt frokost slik at jeg dro alene på en liten frokosttur til Kattfjordeidet på Kvaløya. Parkerte bilen direkte ved siden av brua i Kattfjorddalen og var litt irritert at det var så mange lave skyer, værmeldingen hadde ikke skrevet om dette......
Det var ca 10 cm fersk pudder og ingen andre spor å se......så var det bare å trakke sine egne tanker som spor i snøen.....Først gikk det litt langs Sanelva og deretter opp på fjellets nordvestryggen. Fra 500moh valgte jeg å ta meg opp i den bratte nordrenna......øverst hvor det er mest bratt hadde det gått fersk ras fra en hengeskavl og så fant jeg ut at det kan være tryggere å gå siste stykket på ryggen igjen.....
De øverste 200 hm var helt i skyene, men jeg fant fram og etter 2 kopper te uten utsikt satte jeg utfor.....upåklågelig snø var det i hvert fall og etter 2:30 timer og 830 Hm var jeg tilbake hos bilen......
Nå skal jeg hente Claudia og Arve og så går det på neste tur.......