22.3.09

Buren (807moh): God morning tur på Kvaløya


Blå himmel på Kvaløya mens det var en del lave skyer over Tromsø.....



Det er så deilig å være den første opp og ned.......


Utsikt på Ersfjorden, vannet glitrer i sola.....

Yr hadde varslet en masse skyer og litt snøfall, men da jeg sto opp var det blå himmel og sol over Kvaløyas topper. Jeg slang skiene og sekken i bilen og det ble en deilig formiddagstur til Buren mens Claudia koste seg med frokosten hjemme.....
Sol, blå himmel, overhodet ingen vind - jeg ble helt svett, så varmt var det på vei opp. Og det beste var at ingen hadde vært der før meg siden siste nysnø. Selvfølgelig tungt å tråkke spor opp men også flott å være den første som setter utfor i 30 cm lett og fersk urørt løssnø.......
Jeg tok den bratte direkteveien opp og de 2 som kom litt etter meg var bekymret for rasfaren..... men snøen på denne bakken hadde etter mitt skjønn allerede satt seg veldig bra og jeg vurderte den lokale rasfaren  ikke som veldig stor selv om jeg må inrømme at man burde være veldig forsiktig for tiden. Generelt sett tror jeg nok at vi har grad 3 av 5 for rasfare for tiden. Mest risikoutsatt er vel lee-sidene særlig i området av toppene og eggene.
2 timer opp og ned, 800 Hm.....