25.1.09

Tromsdalstinden (1238moh): Og jeg fant pudder igjen!!



En fantastisk skue....


Lyset kommer......


I sola....


mot Tromsø, Kvaløya ligger i sola.....


samme bilde med mindre zoom, nå ser du også Tromsdalen......


Jeg gikk opp på sørsida fra Ramfjord i dag. Også turen på nordsida via Tromsdalen til Sålen og videre til Tinden kan anbefales, uansett om du går rett til Sålen eller om du velger et mer skredsikkert alternativ via Rødryggen. Ytterligere varianter, særlig nedkjøring via forskjellige bratte renner er ved gode forhold mulig....


Under frokosten var det mye diskusjon fram og tilbake med min kjære kone som var litt indisponert og hadde vondt i venstre skulder. Til slutt ble det bare jeg som ville dra på tur men tur måtte det jo uansett bli været tatt i betraktning..........syntes jeg i hvert fall....... Snøforholdene i går var jo ikke helt ideelle, slik at jeg valgte en tur med beliggenhet litt mer mot innlandet. Så ble det biltur til Ramsfjord (20moh) og herfra gikk det rett opp til Tromsdalstindens sørvestrygg og på den helt til toppen. Snøforholdene opp til 700 moh var helt upåklagelig, jeg fant drømmematerialet igjen!!!!! Pudder!!!!!!!!!!!!! Jøss!!! Deretter ble det selvfølgelig mer vindpreget og på sørryggen var det som forventet en god del skare og litt is. Men men: Skarejern var med og i dag hadde jeg valgt de litt kortere og ikke så brede skiene! Og med dem kunne man til og med nyte nedkjøringen til tross for is og skare, det var helt fint..........Det var ikke en eneste sky på himmel i dag og heller ikke mye vind......utsikten var helt storslått, man så hele området fra Balsfjord, Malangen, Senja til Kvaløya/Ringvassøya og videre til Ullsfjord og Lyngsalpene. Fantastisk!! 1220 Hm, 4:30 timer i noenlunde flott tempo, slik at jeg var nede kl 12:30.
Kondisen var upåklagelig da jeg var ned igjen og så var det bare å lete etter en ny utfordring for å slite seg ut, det var jo enda lyst ute...........etter kjap planlegging startet jeg allerede kl. 13:00 til Fagerfjellet som andre godbit i dag, se egen rapport........