18.1.09

Blåbærfjellet (1442moh), Indre Troms, Tamokdalen: Here comes the sun!!

fra rosa himmel.....

til gule farger.....

Claudia på vei opp.....

på fjellets rygg mot toppen.....

siste stykket er brattere og vi tok av skiene.....

I går tvilte vi enda om sola har kommet tilbake i det hele tatt men i dag fikk vi se den endelig!! Vi kjørte med bilen fra Tromsø til Tamokdalen i indre Troms og parkerte ved Sletta (230moh), ca. 2 mil etter avkjørselen fra E6. Veien opp følger først en bekkedal som om vinteren fungerer som stor rasrenne, det går vel ofte store ras her helt fra toppen til dalbunnen som utløses når skavlene på toppen løsner. Som videre vei opp valgte vi etterpå østryggen, her gikk det først sakte og etterpå ganske bratt opp til ca 1400 moh. Her valgte vi å hente frem stegjern og isøks og det siste stykket til topps (1440moh) gikk det på den bratte ryggen til fots. Knallvær, sol, 12 kuldegrader og en del vind fra soraust. Kjempefint lys og flott utsikt!!! Og sola for første gang igjen!!! Det var deilig!! Foruten oss var det 6 andre toppturentusiaster, folk fra Finnland, selve Tamokdalen og Tromsø. Hyggelig det og!! Etter en lang matpause tok vi oss ned på den bratte og potensielt rasutsatte sørsidige renna helt fra 1400 moh. Og der var det pudder!! Litt tungt pudder vel og merke, men allikevel pudder! 1200 Hm, vi var 4:45 timer på tur. Flott tur, anbefales på det sterkeste.....