8.12.12

Tverrfjellet P. 1174 moh ved Gjømmerdalsbreen: solo i blålyset på alpin ferd til bortgjemt topp....

Noen gode venner var opptatt med julebord og barnepass denne helg og vennene med løs hæl slet med skareskrekk. Været var imidlertid fint og fristelsen av å komme seg på noen nye og ikke altfor mye besøkte topper var stor. Litt lengre og alpine turer er definitivt også mulig midt i mørketida,  og så la jeg ut på en litt mer alpin solotur i område av Gjømmerdalsbreen i dag. Fantastisk blålysstemning, ingen andre turgåere og en fin og litt mer krevende topp var slitets lønn. I alt greie føreforhold, hardt snødekke, men ikke for mange sastrugi og ikke mye gjennomslagsføre heller. Greie forhold med fast hæl altså i hvert fall.

Tidlig på dagen på tur opp langs Storelva.....

og videre opp renna mellom Gjømmertinden og Tverrfjellet....

På tur opp renna med utsikt på nabotoppen sovende soldat....

Et glimt av Balsfjorden.....

På Gjømmerdalsbreen: Dagens turmål Tverrfjellet P. 1172 dukker opp: ruten opp og ned følger den bratte snøbakken rett frem....

På tur opp den bratte snøbakken med utsikt på nabotoppen Tverrfjellet 1132moh, som ble besøkt i fjor vinter....

Lyngsalpene i blålyset.....

Forfatteren storfornøyd på toppen.....

Utsikt fra toppen mot sovende soldat med indre Troms i bakgrunnen....

fra toppen mot Tamokfjellene....

Tromsø fastland sine topper, nabotoppen Tverrfjellet P 1166 rett ligger rett frem...

Parkering ved Laksvatn skole. Derfra først langs lysløypa og så langs sommerstien til Storelva. I starten er det en del trær og kratt og det er absolutt en fordel å følge stien slavisk. Litt lite snø her i dag, så litt kronglete å krysse alle småbekker og komme seg gjennom krattet, men likevel fult mulig. Videre går det opp langs Storelva og terrenget blir mer og mer åpent etter hvert. Godt rutevalg og vurdering av rasfaren er etterspurt i slutten av bekkedalen og gryta opp mot Gjømmerdalen, her er det en del mindre bratte bakker, som ikke bør undervurderes, siden de kan være rasutsatte. Videre opp langs renna mellom Gjømmertinden og Tverrfjellet, pass deg for fjernutløst ras fra de bratte fjellsidene på høyre og venstre sida her! Så i slutten av renna nok en kort bratt bakke >30 grader opp til Gjømmerdalsbreen. Slakt terreng på selve breen, men så venter den siste bratte bakken mot toppen. Den har en helning mellom kanskje 33-38 grader over 200 høydemeter og rasfaren må naturlig nok vurderes her også. Man kommer opp på fjellets sørvestrygg litt sør for toppen og så er det bare å følge ryggen til selve toppen. Jeg tok skiene med opp helt til toppen i dag, siden det er fylt mulig å kjøre ned rett fra toppen. På tur opp kan det være en fordel å ta skiene på sekken i de bratteste pasasjer på toppbakken. I alt har turen ca. 1150 høydemeter, jeg brukte 4:30 timer for hele turen i dag og mener at man som regel bør regne med 4-6 timer for denne turen.

Til Laksvatn er det litt mindre enn 1 times kjøring fra Tromsø....