24.4.09

Andersdalstinden (1221moh): Etter flere dager med regn var det et kort vindu med godt vær....


Det var turen opp og ned, bildet er litt mørkt, tok det kl. 22:00, da jeg var nede igjen.....



Og her er turen på kartet....



fint kveldslys.....



Bakken ned, øverst ganske bratt....



Sola ca kl. 21:10.......


Hele uken var det drittvær, stort sett mild og litt regn. Men fredag var det varslet oppholdsvær og sol på ettermiddag! Selv om jeg allerede hadde vært på 13 km joggetur om morgenen og etterpå på arbeid i 8 timer, kunne jeg ikke takke nei til en kveldsskitur og dro med bilen til Lavangsdalen. Parkerte der ved siden av E8 (70moh), gode parkeringsplasser finnes det vel ikke der. 
Først går turen litt vestover før man dreier mot sør og så følger man fjellets bratte nordsida opp. Det var hard arbeid å trakke sporet opp, den råtne snøen og bruddskaren var ikke mindre krevende enn 20 cm fersk pudder......Terrenget blir bestandig brattere og man må vurdere rasfaren godt. Det hadde gått en del varmeindusert ras de siste dagene og nederst var snøen enda råtten da jeg dro på tur. Lengre opp ble det gjennomslagsføre etter hvert slik at jeg vurderte situasjonen der som trygg nok. Men ca. fra 900moh var det en del nysnø og det er akkurat der at terrenget blir i hvert fall opp til 35 grader bratt......man går i en renne som samler snøen og øverst er det noen skavler......litt på kanten i dag, vurderte flere ganger om jeg skulle snu.......fra ca. 1150moh til toppen (1221moh) ble det fottur langs nordeggen i dag, ville ikke ta sjansen å gå opp i den lille bratte rennen som går helt til topps....
Belønningen var fin kveldssol på toppen og en liten matpause før jeg gikk ned til skiene igjen. Turen ned var helt grusom i dag, jeg har ikke opplevd verre denne sesongen.....gjennomslagsføre, nesten ikke kjørbar......innbiller meg egentlig at jeg står på ski ganske bra men i dag ble det også for min del en gang full bremsing med fjeset........
Allikevel kjempefin tur, 1150Hm, 3:45 min. Var nede igjen kl. 22:00.